fredag 8 februari 2013

Morgonmänniska

Har alltså äntligen blivit godkänd att jobba som lärare i detta land. QTS (kvalificerad lärare) fick jag snabbt men att bli godkänd av agenturen som skickar ut mig på uppdrag tog nästan tre månader.

Hittills har jag haft två halvdagars jobb. Skönt att äntligen få testa på det. Dock väldigt tufft och chockerande att börja jobba.

Imorse pep klockan 6.45. Tidigt i detta hus. Men upp kom jag och nu klockan åtta har jag redan vart på Starbucks. Även om jag är pigg och alert finns det en annan som hade lite mer svårigheter denna morgon. Ja de flesta mornar. Inte bästa tiden för herr R.

Ska se om kaffet hjälper.

3 kommentarer:

  1. VAd spännande. Jag funderar på att utbilda mig till lärare. Är du primary eller secondary?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mitt första intryck var inte helt bra med den första skolan, men jag tror det är väldigt väldigt stor skillnad på områden och skolor här. Så jag ska återkomma om det mer när jag har mer erfarenhet! :)

      Jag är utbildad primary i Sverige men här har jag faktiskt fått godkänt (QTS - Qualified Teacher Status) även till secondary. Men för min agentur är jag riktad mot Primary. Känner mig tryggast där så att säga. Men måste säga att detta med supply teaching (springvikarie) verkar väldigt bra, man kan styra mer över sin tid. Dock är det ju lite jobbigt att vara förberedd på morgonen men inte få något ;) Hur ser utbildnignen till lärare ut här? Har du kikat på det?

      Radera
    2. Jag vet faktiskt inte, har inte kolla på det så noga. Har en BSc i Psykologi så tror att jag måste komplettera 1-2 år . Samtidigt blir jag lite rädd då många människor som jag har träffat har pratat om hur lätt det är att bränna ut sig. Samtidigt är det ju dumt att se det som hinder innan man har provat på något!

      Radera